SUO

SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE
Informacja o tego typu usługach przydzielanych z GOPS-u znajduje się na stronie www.synapsis.waw.pl/_synapsis_1/images/stories/poradnictwo/informacje_dla_rodzicow/SUO_08_2010.pdf .

Asia w ramach SUO ma prowadzone zajęcia z doświadczonym psychologiem ( 5 godzin tygodniowo ). Są to zajęcia indywidualne prowadzone u nas w domu i co najważniejsze chyba najbardziej skuteczne i miarodajne. Pani psycholog prowadzi z Asią bardzo różnorodne i urozmaicone zajęcia. Mimo iż są one prowadzone w godzinach popołudniowych, Asia chętnie w nich uczestniczy.

Program Terapeutyczny Realizowany z Panią Psycholog w Ramach Specjalistycznych Usług Opiekuńczych

1)Rozwijanie rozumienia poleceń:

  • Wykonywanie poleceń: usiądź, wstań, patrz, patrz na mnie, chodź tutaj, przerwa, siedź ładnie, zrób tak- ugruntowanie nabytych wcześniej umiejętności;
  • Wykonywanie poleceń celowych z obiektami codziennymi: umyj ręce, spuść wodę, wytrzyj ręce, podciągnij spodnie itp., daj … kredki, kartki, magnetofon, itp.

2) Naśladowanie ruchów z zakresu motoryki dużej:

  • Wymachy nóg, rąk, kiwanie głową, machanie ręką;
  • Sekwencje.

3) Naśladowanie ruchów z zakresu motoryki małej:

  • Rozcapierzanie palców, zamykanie pięści, chodzenie paluszkami;
  • Nawlekanie koralików, wrzucanie pieniążków do skarbonki, odkręcanie słoiczków itp.

4) Naśladowanie czynności z wykorzystaniem obiektów:

  • Czesanie grzebieniem, prasowanie zabawkowym żelazkiem, wieszanie prania lalek, karmienie lali, tulenie lali, kołysanie;
  • Naśladowanie gry na instrumentach.

5) Naśladowanie ruchów w tańcu:

  • „Przygotował Zuch dwie nogi…”;
  • „My jesteśmy Krasnoludki…”;
  • „Praczki”;
  • „ Głowa, ramiona…”.

6) Rozwijanie grafomotoryki:

  • Rysowanie linii prostych pionowych;
  • Rysowanie linii prostych poziomych;
  • Rysowanie linii falistych w konturach;
  • Rysowanie po śladzie;
  • Łączenie kropek;
  • Wypełnianie konturów- kolorowanie;
  • Rysowanie wg wzoru ( zabawa ze znikopisem, farby, kredki, mazaki).

7) Rozumienie nazw obiektów:

  • Jedzenie:

  a)Owoce ( jabłko, banan, gruszka, pomidor, ogórek, agrest, porzeczki, wiśnie, jagody, cytryna);
  b) Warzywa (ziemniak, por, cebula, czosnek, kapusta, kalafior, brokuły, groch, fasola);
  c) Mięso, dania mięsne, kiełbasa, kotlety schabowe, mielone, pasztet itp.;
  d) Zboża i pochodne (chleb, bułka, kasza, makaron).

  • Zabawki:

   a) Lala, miś, klocki, piłka, puzzle, książeczka (powtórzenie);

  • Meble i wyposażenie domu:

   a) Drzwi, okno, ściana;
   b) Kanapa, fotel, stół, dywan, poduszka, szafa, regał;
   c) Telewizor, pralka, lodówka, odkurzacz, żelazko, kuchenka;

  • Ubrania:

    a) Majtki, rajstopy, koszulka, skarpety;
    b) Spódnica, spodnie, bluzka, bluza;
    c) Buty, kalosze, kurtka, płaszcz, rękawiczki, czapka, szalik.


8) Rozpoznawanie nazw i odgłosów zwierząt:

  • Zwierzęta gospodarskie i domowe:

   a) Krowa, koń, świnia, owca, kura, kogut, koza, pies, kot, królik, gołąb;

  • Zwierzęta leśne i polne:

   a) Żaba, lis, wilk, czapla, bocian, pasikonik, biedronka, zając, sowa, mysz polna, kret, niedźwiedź,        bóbr;

  • Zwierzęta dzikie:

    a)Lew, słoń, żyrafa, żółw.
9) Dopasowywanie zwierząt do ich domów;
10) Rozumienie nazw części ciała;
11) Rozumienie nazw czynności:

  • Czynności ogólne (stany):

   a) Siedzi, stoi, leży, idzie, biegnie;

  • Czynności samoobsługowe:

   a) Je, pije, siusia, śpi, myje się, myje głowę, czesze się, ubiera się, rozbiera się;

  • Czynności prowadzenia domu:

   a) Gotuje, odkurza, sprząta, pierze, wiesza pranie, kąpie dziecko, zmywa naczynia;

  • Czynności zabawowe:

   a) Skacze, bawi się …, rysuje, czyta, ogląda np. telewizję, układa np. puzzle, gra na …;
12) Rozpoznawanie członków rodziny:

  • Mama, tata;
  • Siostry i Asia;
  • abcie, dziadek, wujek.

13) Rozpoznawanie emocji:

  • Śmieje się, płacze, wścieka się gniewa , wesoły;
  • Dziwi się zdziwiony, przerażony boi się.

14) Rozpoznawanie i rozumienie przeciwieństw:

  • Duży mały;
  • Pusty pełny;
  • Długi krótki;
  • Czysty brudny;
  • Suchy mokry;
  • Gruby chudy;
  • Ciemno jasno.

15) Rozpoznawanie funkcji obiektów:

  • Dopasowywanie obiektu do funkcji ( co służy do … np. wycierania?) obiekty codzienne: grzebień, miotła, łyżka, długopis, odkurzacz, szczotka do zębów, mydło, ręcznik, żelazko, grabie, łopata, widelec, nóż, kubek;
  • Dopasowywanie obiektów połączonych funkcjonalnie (współzależnych):

    a) Np. garnek + pokrywka, młotek + gwoździe, farby + obrazek, ręka + rękawiczka, miotła, szufelka,         samochód + kierownica, włosy + szczotka itp.

  • Dopasowywanie obiektów wg klucza.

16)  Rozpoznawanie płci:

  • Pan pani;
  • Chłopiec dziewczyna.

17) Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo ruchowej:

  • Układanie puzzli 24 36 elementów nauka posługiwania się kilkoma wskaźnikami naraz kolor, kształt puzzla, kształt rysunku, ciągłość linii itp.;
  • Dopasowywanie kształtów do ich cieni zwierzęta, owoce i warzywa;
  • Dopasowywanie części obiektów podzielonych.

18) Rozwijanie myślenia logicznego:

  • Układanie historyjek obrazkowych 2,3 i 4 elementowych przyczyna i skutek, następstwo czasowe.

m_P1030690
m_P1030691
m_P1030703
m_P1030704
1/4 
start stop bwd fwd