SPECJALISTYCZNE USŁUGI OPIEKUŃCZE
Informacja o tego typu usługach przydzielanych z GOPS-u znajduje się na stronie www.synapsis.waw.pl/_synapsis_1/images/stories/poradnictwo/informacje_dla_rodzicow/SUO_08_2010.pdf .
Asia w ramach SUO ma prowadzone zajęcia z doświadczonym psychologiem ( 5 godzin tygodniowo ). Są to zajęcia indywidualne prowadzone u nas w domu i co najważniejsze chyba najbardziej skuteczne i miarodajne. Pani psycholog prowadzi z Asią bardzo różnorodne i urozmaicone zajęcia. Mimo iż są one prowadzone w godzinach popołudniowych, Asia chętnie w nich uczestniczy.
Program Terapeutyczny Realizowany z Panią Psycholog w Ramach Specjalistycznych Usług Opiekuńczych
1)Rozwijanie rozumienia poleceń:
- Wykonywanie poleceń: usiądź, wstań, patrz, patrz na mnie, chodź tutaj, przerwa, siedź ładnie, zrób tak- ugruntowanie nabytych wcześniej umiejętności;
- Wykonywanie poleceń celowych z obiektami codziennymi: umyj ręce, spuść wodę, wytrzyj ręce, podciągnij spodnie itp., daj … kredki, kartki, magnetofon, itp.
2) Naśladowanie ruchów z zakresu motoryki dużej:
- Wymachy nóg, rąk, kiwanie głową, machanie ręką;
- Sekwencje.
3) Naśladowanie ruchów z zakresu motoryki małej:
- Rozcapierzanie palców, zamykanie pięści, chodzenie paluszkami;
- Nawlekanie koralików, wrzucanie pieniążków do skarbonki, odkręcanie słoiczków itp.
4) Naśladowanie czynności z wykorzystaniem obiektów:
- Czesanie grzebieniem, prasowanie zabawkowym żelazkiem, wieszanie prania lalek, karmienie lali, tulenie lali, kołysanie;
- Naśladowanie gry na instrumentach.
5) Naśladowanie ruchów w tańcu:
- „Przygotował Zuch dwie nogi…”;
- „My jesteśmy Krasnoludki…”;
- „Praczki”;
- „ Głowa, ramiona…”.
6) Rozwijanie grafomotoryki:
- Rysowanie linii prostych pionowych;
- Rysowanie linii prostych poziomych;
- Rysowanie linii falistych w konturach;
- Rysowanie po śladzie;
- Łączenie kropek;
- Wypełnianie konturów- kolorowanie;
- Rysowanie wg wzoru ( zabawa ze znikopisem, farby, kredki, mazaki).
7) Rozumienie nazw obiektów:
- Jedzenie:
a)Owoce ( jabłko, banan, gruszka, pomidor, ogórek, agrest, porzeczki, wiśnie, jagody, cytryna);
b) Warzywa (ziemniak, por, cebula, czosnek, kapusta, kalafior, brokuły, groch, fasola);
c) Mięso, dania mięsne, kiełbasa, kotlety schabowe, mielone, pasztet itp.;
d) Zboża i pochodne (chleb, bułka, kasza, makaron).
- Zabawki:
a) Lala, miś, klocki, piłka, puzzle, książeczka (powtórzenie);
- Meble i wyposażenie domu:
a) Drzwi, okno, ściana;
b) Kanapa, fotel, stół, dywan, poduszka, szafa, regał;
c) Telewizor, pralka, lodówka, odkurzacz, żelazko, kuchenka;
- Ubrania:
a) Majtki, rajstopy, koszulka, skarpety;
b) Spódnica, spodnie, bluzka, bluza;
c) Buty, kalosze, kurtka, płaszcz, rękawiczki, czapka, szalik.
8) Rozpoznawanie nazw i odgłosów zwierząt:
- Zwierzęta gospodarskie i domowe:
a) Krowa, koń, świnia, owca, kura, kogut, koza, pies, kot, królik, gołąb;
- Zwierzęta leśne i polne:
a) Żaba, lis, wilk, czapla, bocian, pasikonik, biedronka, zając, sowa, mysz polna, kret, niedźwiedź, bóbr;
- Zwierzęta dzikie:
a)Lew, słoń, żyrafa, żółw.
9) Dopasowywanie zwierząt do ich domów;
10) Rozumienie nazw części ciała;
11) Rozumienie nazw czynności:
- Czynności ogólne (stany):
a) Siedzi, stoi, leży, idzie, biegnie;
- Czynności samoobsługowe:
a) Je, pije, siusia, śpi, myje się, myje głowę, czesze się, ubiera się, rozbiera się;
- Czynności prowadzenia domu:
a) Gotuje, odkurza, sprząta, pierze, wiesza pranie, kąpie dziecko, zmywa naczynia;
- Czynności zabawowe:
a) Skacze, bawi się …, rysuje, czyta, ogląda np. telewizję, układa np. puzzle, gra na …;
12) Rozpoznawanie członków rodziny:
- Mama, tata;
- Siostry i Asia;
- abcie, dziadek, wujek.
13) Rozpoznawanie emocji:
- Śmieje się, płacze, wścieka się – gniewa , wesoły;
- Dziwi się – zdziwiony, przerażony – boi się.
14) Rozpoznawanie i rozumienie przeciwieństw:
- Duży – mały;
- Pusty – pełny;
- Długi – krótki;
- Czysty – brudny;
- Suchy – mokry;
- Gruby – chudy;
- Ciemno – jasno.
15) Rozpoznawanie funkcji obiektów:
- Dopasowywanie obiektu do funkcji ( co służy do … np. wycierania?) – obiekty codzienne: grzebień, miotła, łyżka, długopis, odkurzacz, szczotka do zębów, mydło, ręcznik, żelazko, grabie, łopata, widelec, nóż, kubek;
- Dopasowywanie obiektów połączonych funkcjonalnie (współzależnych):
a) Np. garnek + pokrywka, młotek + gwoździe, farby + obrazek, ręka + rękawiczka, miotła, szufelka, samochód + kierownica, włosy + szczotka itp.
- Dopasowywanie obiektów wg klucza.
16) Rozpoznawanie płci:
- Pan – pani;
- Chłopiec – dziewczyna.
17) Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej:
- Układanie puzzli 24 – 36 elementów – nauka posługiwania się kilkoma wskaźnikami naraz – kolor, kształt puzzla, kształt rysunku, ciągłość linii itp.;
- Dopasowywanie kształtów do ich cieni – zwierzęta, owoce i warzywa;
- Dopasowywanie części obiektów podzielonych.
18) Rozwijanie myślenia logicznego:
- Układanie historyjek obrazkowych 2,3 i 4 elementowych – przyczyna i skutek, następstwo czasowe.